Schoolleidersopleiding Assessment for Leaders

Deze schoolleidersopleiding specialiseert op het omgaan met verschillen op school en daaraan gekoppeld het IPC-assessmentprogramma (formatief handelen). Er is ruim aandacht voor je leiderschapsrol en de vertaling naar de schoolorganisatie.

Voor IPC-lidscholen
ipc schoolleidersopleiding

Deze schoolleidersopleiding is één van de twee opleidingen voor schoolleiders en schooldirecteuren. De andere is de School leader for learning-opleiding. Met beide schoolleidersopleidingen werk je ook aan herregistratie voor het Schoolleidersregister PO.

Hoe ziet deze schoolleidersopleiding eruit?

Je doet kennis op en ontwikkelt je vaardigheden over het ‘Omgaan met verschillen’. Je onderzoekt hoe het assessmentprogramma van IPC nog beter tot zijn recht komt bij jou op school. Je stimuleert het formatief handelen op school. Daarop aansluitend vind je tijdens de opleiding een antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe gebruiken leerkrachten het assessment effectief in de klas?
  • Hoe ga je zelf om met verschillen binnen jouw team?
  • Welke kennis en competenties heb jij dan nodig om jouw leiderschapsrol goed uit te voeren?
  • Hoe vertaal je dit alles naar je schoolorganisatie?

We gaan met je aan de slag tijdens vier trainingsdagen in Utrecht. Bovendien voer je praktijkopdrachten uit en heb je een coaching- of leergesprek met de IPC-trainer op je eigen school.

 

Schoolleidersregister

Deze schoolleidersopleiding is voor professionaliseringsthema’s geregistreerd in het Schoolleidersregister PO. Het gaat om de thema’s:

  • Aandacht voor professionele ontwikkeling van leerkrachten
  • Leerbehoeften van individuele leerlingen
  • Samenwerken aan passend onderwijs
  • Wildcard

Op die manier werk je als schoolleider dus tegelijk aan je herregistratie én aan IPC.

 

Wat is het doel van deze schoolleidersopleiding?

Na afronding weet je van:

  • de theorie van het IPC-Assessment for Learning en formatief handelen;
  • de theorie van situationeel leiderschap.

 

Na afronding kun je:

  • het omgaan met verschillen in het eigen team verbeteren;
  • de verschillen in je eigen team inzetten als mogelijkheid om te leren van en met elkaar;
  • reflecteren op eigen vaardigheden –  met betrekking tot het omgaan met verschillen tussen leerkrachten en hun aanwezige kennis, vaardigheden in inzicht.

 

Na afronding begrijp je:

  • hoe het leren voor alle kinderen op maat kan worden aangeboden;
  • dat het succesvol omgaan met verschillen binnen het team en het aanpassen van het eigen gedrag hierop, leidt tot een cultuur van leren en helpt bij het ontwikkelen van een Learning Focused School.

 

Voor wie is de schoolleidersopleiding?

De opleiding is bedoeld voor schoolleiders en/of -directeuren die op hun school met IPC werken. Ook teamleiders, locatieleiders en IB’ers met een leidinggevende rol en voldoende tijd en ruimte voor de praktijkopdrachten zijn van harte welkom. Aanvullende voorwaarde is dat je op school met het Assessement for Learning werkt en gevorderd bent in de implementatie van IPC.

Twijfel je of je de opleiding iets voor jou is? Neem gerust contact met ons op via opleidingen@great-learning.nl.

 

Tijdsinvestering

In totaal 140 uur, met onder andere 4 trainingsdagen, praktijkopdrachten en individuele begeleiding.

Kosten

€2.250,- per deelnemer (exclusief kosten registratie Schoolleidersregister à € 55,-)

Locatie

Dotslash (website) in Utrecht.
Adres: Europalaan 100, 3526KS, Utrecht

Voor eten en drinken wordt gezorgd.

Deelnemersminimum

De opleiding gaat van start bij een minimum van 15 deelnemers.

Data

11 november 2022, 27 januari 2023, 31 maart 2023, 9 juni 2023

Meer weten?

Wil je meer over deze schoolleidersopleiding weten of heb je andere vragen? Schroom niet en stuur ons een mailtje: opleidingen@great-learning.nl.

schoolleidersopleiding

'Samen leren verbeteren.'